15 February 2013

Saya Pengarah Filem!


Hai Hai. Siapa saya? Anda? Kita? Kalian? Kamu? Kome? Mu? Hang? Ana? Enti? Anta? Antum? Antunna? Nahnu? ես? մենք? 我々? huh. takpelahh. Siapa Saya sebenarnya? Tuk Tuk! Siapa di sana??

A: Ayah, akak nak jadi pengarah filem. Tapi. Takut tak kuat.
B: Ayah tahu akak pandai buat pilihan yang terbaik.

Aku? Heh, dari dulu memang melongok depan tv. Tengok drama-drama. Filem-filem. Terasa macam terpanggil. cehh. sila ketuk kepala sekarang. Lagi-lagi baru-baru ni ada cerita Setia Hujung Nyawa lagi kuatlah kan nak buat filem sendiri. Hoii.

A: Akak, kalau akak nak buat filem macam SHN tu kan, cuba bayangkan akak dengan crush akak. 
B: Hah, takdanya. Kalau akak buat filem akak sendiri, biarlah yang berpasangan tu adalah suami isteri yang hokk! *sedikit qalqalah qubra di situ* biarlah nak bersweet bagai. Halall. 

Semua rakan-rakan memberi harapan yang besar untuk aku jadi Pengarah Filem. :') *nangis* tapi, pilihan ibu ayah juga perlu dititikberatkan. Redha Allah juga perlu diutamakan! 

Copp. Wait. Baik. Aku terfikir sejenak. Pengarah filem yang hebat di Perfileman Malaysia *adake nama nie? :\* contoh macam Rosyam Nor, David Teo, Pierre Andre and Syamsul Yusof semuanya adalah melihat kepada nasib. err. faham tak? Maksudnya, ramai je yang join pengarah filem ni, tapi, TAK semua akan dapat 'pengarah filem' jadi. ini saya. saya takut. 

Cukuplah sekadar saya menjadi pengarah filem kepada diri saya sahaja. *sobss sobss sobss* Hidup manusia ni, adalah sebuah lakonan yang akan dipersiapkan dan dipersembahkan kepada DIA bila sampai masa nanti. Jadi, setiap diri inilah merupakan Pengarah dan juga Pelakon dan juga Penulis Skrip dan juga apa lagi. Jadi, jangan risau. sebab. setiap filem kita. Setiap skrip kita. Setiap scene kita. Takkan ada yang TERSKIP atau TERCUT! 

Jadi, kita semua dah sah-sah jadi pengarah Filem! Yeayyyy!
Kini, saya tahu pilihan yang terbaik. sebab saya yang pengarah filem untuk hidup saya untuk diri saya! Alhamdulillh :)

13 February 2013

Allah tidak pernah men'tua'kan.... Eh?

Balik Kampungg! Oooo Balik kampung! Oooo Balik kampung hati riakk! eh! Hati giranggg! Arrived. weeee!! *golek golek*

eh. panjangnya rumput. kesiann.
nampak atok terbaring di bilik. salam. keluar. pot pett.pot pett. perempuan. biasalah. mana pernah lari 'pottpeettpottpett'

ibu dan moksu bergerak masuk dalam bilik atok. mandikan beliau. pandanganku terhenti sejenak. eh. seakan-akan...bayi kecil yang manja untuk dimandikan!

Aku memerhati keadaan sekeliling. Terlihat sebuah bakul yang penuh dengan bedak. siap dengan tepuk-tepuknya lagi. Aku tergelak kecil. 'eheh, comelnya'

malam itu, sekali lagi. potttpeetttpottpett.

semua atok-atok saudara aku, sudah mula memakai lampin orang dewasa?

"Tengok, diri kita ni. Datang dengan cara bayi, bila dah tua, sudah lanjut usia, kembali ke perlakuan menjadi bayi" Bisik ibu.

SubhanaAllah.

dahulu, memakai stroller. sekarang? Kerusi roda. Dahulu, mandi kena panas. tak menggigil. bak kata orang, alolololo kesiann diaa. sekarang? Mandikan guna air panas. Dahulu, pakai lampin. sekarang juga memakai lampin.

kan? kitaran hidup.



Dari Allah kita datang. Kepada Allah juga kita kembali. Allahu Akbar.

Actually tak masuk tajuk lagi. Haih.

Allah tidak pernah men'tua'kan kita? Apakahh?

Ziarah atok-atok yang sudah berusia, bibir mereka masih lagi basah dengan zikrullah. SubhanAllah!
Usia dah meningkat, kira orang cakap 'tunggu masa' sahaja. tetapi ibadah mereka? masih kekal.

Adapun yang sudah lupa-lupa comel masih kekal ingatannya tentang solat!

 ” apa sahaja perbuatan kita di dunia adalah gambaran perbuatan kita di alam Akhirat nanti “.-Imam Ghazali

Betullah. Ada dua nikmat yang manusia sering lupa. Masa lapang dan waktu sihat.



Sebab apa manusia sering lupa dan tertipuu? Sebab, manusia dapat nikmat tu free free sahaja! Tengoklah, Allah bagi kita kemudahan. Tapi kita buat apa? Sia-siakan. Ignore it. Let it go. Kejam. Kejamm!

Muda-muda 24 jam facebooking. twittering, blogging, vlogging, tumblering, asking, skyping, eh. asal pelik je bunyi? bila dah tua jangan risau, kita takde masa nak buat semua tu sebab kita nak taip pun terketar-ketar. Entah-entah, kita dah tak kenal dah huruf. ataupun?! Terlantar dekat katil. siapa tahu. Kuasa Allah.

Allah tu kan perancang terhebat. Apa-apapun walaupun usia tetap men'tua' ilmu Allah takan pernah men'tua'! eh?

Yukk, siapa yang masih muda, manfaatkan masa yang ada. Bak kata cikVsarus, 'Hidup ni sementara jom kita 'END'joy!' :)

08 February 2013

Iman diketuk. Ikhlass please :)


Aku berdekah. tergolek-golek melayan Setia Hujung Nyawa dikala maghrib. Aku mengeluarkan air mata romantiss! mengeluarkan air mata sambil mulut sibuk menari kata-kata kesat kepada watak hitam dalam cerita itu! Macam orang gila. Iklan? Berlari naik atas. Terus menyarungkan telekung putih di tubuh. Lantang suara aku memanggil adik adik dan abang untuk berjemaah.

"Cepaat! Solatt!! Tengah iklan ni!"
Masing-masing datang dengan gelak tawa sesama sendiri. Saling bergurau. Entah kenapa. aku tidak suka keadaan itu. Aku nak cepat! Setia Hujung Nyawa! iklan mesti dah habiss :(

Adik kecil membentangkan sejadah. Mereka faham keadaan aku lalu sengaja menyakat aku. "Hari ni nak baca Al-Baqarah berapa page?" Imam memandang ma'mum. Aku segera membuntangkan mata. Bibir menggetap geram. Cepatt!!

"Akak, akak solat tak ikhlas kan?" Iqbal memandang aku yang berdiri di belakang. Gayanya penuh bersahaja. Tetapi....

S E N T A P
dunia aku kini gelap seketika. seakan terbayang-bayang diriku yang beraksi tidak sopan tadi. terhegeh-hegeh nak solat sebab? setia hujung nyawa! Argh. apa niee!

"Hey adik! Ikhlas tu urusan Allah! Jangan sibuk!" Aku cuba menyelamatkan diri yang sebenarnya diriku telah terperangkap dengan soalan 'maut'.
"Dah, dah solat!" Aku naik berang. Mataku cubaaa tidak mengerling ke arah jam. Smbil hatiku menggeletek manja. Cepaat. Cepaat. Elsalina kat bawah tu nangis. Ikram kahwin dengan Dr.Suria! Zain koma balik! Hatiku berbisik. Seakan cuba mendera imanku. Arghh. Tidak. Aku menggeleng mengawal penghasut keparat itu!

Astaghfirullah. Aku memandang adik. Dia masih memandang aku dengan pandangan yang cukup dengki! "Padan muka akak!" Begitulah sangkaanku. Ya Allah. kenapa dengan hambamu seorang ini?? Terasa iklan Tv waktu ibadahmu macam 5 saat. Bila iklan sepertia biasa, satu jam kah? eh?

Aku berfikir sejenak. Ohoi! Allah tak pernah skipkan punlahh bila nak bagi kita rezeki! Tak pernah. cuba bayangkan, jantung kita berhenti berdegup seminit sebab Allah skipkan. Mesti nyawa kita terasa melayang. Tiada lagi Setia Hujung Nyawa. Tiada! Allahu Akbar. inikan pula kita nak skip ibadah kepada Allah. Tak sedar ke apaa?!Allah cipta kau, untuk beribadah kepadanya. Bukan nak skip Ibadah pulakk!

Ku pejamkan mata yang dipinjamkan olehNYA. Allahu Akbar.

"Kul inna Solati, wanusuki, wa mahyayati, wa mamati Lillahi Rabbil A'lamin ; maksud: Katakanlah sesungguhnya Solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, tuhan seluruh alam"-(Al-An'am;162)

Heh. hidup kita hanya untuk Allah. Untuk Allah. Dia pencipta, dari DIA kita datang, kepada DIA juga kita pulang. Jangan risau. Tak payah ragu-ragu. Tu memang janji dia. That his bussiness. eh?

TAPI. jangan salah faham.
Bukan saya kata semua orang tengok Setia Hujung Nyawa ni tak solat! Open minded sikit ehh. Mereka solat. kan ada iklan ?:) sama macam kita laa. Iklan berlari naik atas nak solat. haha.

Btw, Setia Hujung Nyawa best. hwaa :')) -just for jiwang's person ok. chill. Saya berhati jiwang. sekian terima kasih. *tutup muka*



06 February 2013

VVIP Sorga! Yukk tempah!

Macam biasa.Entry kali ni mesti berkaitan hero kecil saya. eheh. Adik. Adik. Adik yang banyak bertanya dan banyak berkata-kata. Semua yang dia cakap bukan sebarang woooo. bahaya kalau sekali dia bertanya. macam das sniper yang membaham tubuh mangsa. habis dirobeknya. mengeluarkan segala isi-isi perut.

Cita-cita adik, nak jadi pelukis. Dia kata, dia nak buat komik. hmmph. impian besar :D kan? In Sha Allah :) sentiasa dalam doa akak dik. Adik nak lukis gambar upin ipin. Nak buat syarikat! Nanti adik kaya, boleh jaga ibu and ayah! Petah adik bercakap.




In Sha Allah. Pelukis Malaysia. Pelukis hebat Islam suatu hari nanti.

Back to the entry. Sesudah sahaja memantau adik mengaji, dia terus mencapai buku kosong beserta pensel. sah. memang sah. melukis. takde kerja lain. Gambar orang. gambar orang gambar orang. aku terus merampas buku. Dia mendengus marah. 

"Adik, cuba adik lukis benda lain! Asyik gambar orang je. bosan akak tahu!"
"Adik nak lukis apa?"
"Cuba adik bayangkan. Dekat otak adik sekarang adik membayangkan apa?"
seminit.
minitaini. eh?

"Adik bayangkan adik dalam syurga" -SubhanaAllah. Aku terus membisu. Kaku mendengar jawapan yang tidak aku pernah aku sangka. Manik jernih di mata sengaja aku genangkan. Malu jika dia tahu aku sebak.

"Ok, cuba adik lukis suasana dalam syurga macam mana..." Aku lantas memulangkan kembali buku lukisannya. 

Dia hanya memandang kertas itu dengan pandangan yang kurang pasti. Seketika kemudian, dia tersenyum memandang aku.

"Cantik sangat. Adik tak boleh nak lukis"

Allahu rabbi. Aku terdiam. Memang. Sesungguhnya syurga itu sangat indah. TERSANGAT indah! 



Sesiapapun yang masuk syurga, maka ia merasakan kenikmatan dan tidak akan menderita. Pakaiannya tidak akan lusuh dan masa mudanya tidak akan pernah habis. Di syurga ada hal-hal yang tidak pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar ditelinga dan tidak pernah terbesit di benak manusia -HR. Muslim dan Ahmad

Sesungguhnya Allah akan masukkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga yang mengalir padanya beberapa sungai; mereka dihiaskan di situ dengan gelang-gelang emas dan mutiara, dan pakaian mereka di situ dari sutera (Al-Hajj;23)

"Adik, dalam syurga kan mengalir di bawahnya air. Adik cuba try lukis, Jambatan, ada air. ada ikan. ada pokok-pokok" Aku hanya memerhatikan sahaja dia berfikir.

Dia memulakan langkah. Jambatan. Sungai yang mengalir dibawahnya.
Tiba-tiba dia berhenti dan memandangku. Aku membalas pandangannya dengan penuh tanda tanya. Kenapa?

"Adik tak tahu nak lukis. Syurga cantik sangat!" 
Aku tersenyum.

"Syurga memang cantik adik. Takde ssesiapun yang boleh lukis! Hanya ahli syurga sahaja yang tahu. Nak kongsi dekat ahli neraka? Heh, sorry. Takkan dapat. Hatta, kalau melihat syurga, jiwa akan tenang. Neraka, mereka TIDAK AKAN pernah tenang dik."

Kami menamatkan lukisan itu dengan lukisan Ikan jerung. hahaXD.

Betul. Syurga Allah tu sangat LIMITED! VVIP sahaja yang bisa menembusinya. Yukk, tempah dari sekarang untuk menjadi VVIP NYA yang superb OSEM! ^_^

Akak...kenapa perempuan tak boleh azan?

"Assalamualaikum..warahmatullah"

Aku terus sahaja melipat telekung selesai sahaja doa. Kami sekeluarga seperti biasa beratur sambil menyakat sesama adik beradik untuk salam dan cium ibu tersayang. Oman, adik nombor tiga terus mencapai telefon bimbit. Along, terus mencapai komputer riba dengan tujuan menyambung kembali video yang dimainkan tadi. Aku? terus bermain dengan adik bongsu. Iqbal. Menjadi hobi untuk menyakat dia walaupun aku tahu, dia kurang berminat. ehehe.

"Erm, akak. Kenapa perempuan tak boleh azan?" Iqbal mula bertanya. Aku memang takut kalau dia bertanya soalan bab agama. Bukan takut apa. Takut, aku menyampaikan sesuatu yang salah. Orang muda, otak masih fresh! Dia akan berpegang apa yang dia dengarkan terlebih dahulu.

"Sebab..suara perempuan tu aurat."

"Kenapa aurat pulak?"

"Sebab, suara perempuan tu sedaaappp sangatt! kalau perempuan azan, of course laah orang datang. nak tengok siapa yang azan tadi. dan tentu juga diorang datang bukan sebab nak beribadah. kan?'"

"Oh, suara lelaki kalau azan tak sedap eh kak?"

"Tak. Bukan tak sedap. Sedap sangat! Tapi, aura lelaki azan dengan perempuan azan lain dik.."

"Ohh, ha'ahlah kak. Kalau perempuan azan orang lelaki mesti datang nak tengok siapa yang azan kan?"

"Yup! Adik sendiri nampakkan. Kenapa ramai penyanyi perempuan? dan ramai perempuan yang menang?"

"Sedap suara dia sedap. macam Najwa!" Dia beriaksi gembira.

Padahh. ehem. adik memang peminat tegar dengan AdaMu. ngeehh. dah aku jugak jadi penyanyi dekat rumah ni :'l lullzzz.

05 February 2013

Sukan Tautan Ukhwah

ceh. dah keluar dari sekolah pun masih nak bersukan sakan? ewahh. biarlah. saya masih berdarah bekas pelajar hidayah tahuu! haaa!

kalau dahulu kala asyik sokong HIJAU , tapi kali ini, biarlah saya bebas bersuara. ewah. actually, teringat sesuatu. tentang 'Sukan tautan ukhwah' . dulu, tak pernah nak titik beratkan tentang moto ni. bila dah habis sukan, macam ada sesuatu yang hilang. rasa, sesuatu yang manis dah tak semanis dahulu?

"Mana lagi suara yang bersatu bersorak demi rumah sukan masing-masing?"

"Mana lagi brain wash oleh kakak senior?"

"Mana lagi pujuk memujuk bila adhek2 / kawan / akak2 menangis bila kalah?"

"Mana lagi kata-kata semangat tatkala nak mulakan pertandingan?"

"Mana lagi sujud syukur di padang tatkala bola berjaya masuk ke dalam jaring?"

"Mana lagi takbir tatkala berjaya atau tidak?"

"Mana lagi stratching sama-sama dalam bulatan dan berlari ketengah dan hulurkan tangan membentuk sesuatu yang utuh lalu bersorak dengan penuh gah?!"

Baiklahh. saya sangaaaaaaaaaaattttt merinduii zaman itu. zaman bersorak. zaman takbir bergema di angkasa. zaman peluk dan memberi kata-kata semangat. ya Allah, betapa aku rindu zaman itu.

Maka, dengan itu, bagi saya sukan ni antara Ukhwah terjalin. hihokk. Time tulahh kenal adhek2 form one. form two. form three. form four. Allahu Rabbi. siapa yang cepat marah. siapa yang kuat merajuk. siapa yang cepat terasa. itulahh. itulahh ukhwah. mengenal mereka. sedalam-dalamnya. sayang mereka. saling membantu andai ada yang tersungkur. saling menguatkan andai ada yang lemah. 

Andai ada terlihat CIPIKA CIPIKI, heh? (Cium Pipi Kanan Cium pipi kiri)

Sesungguhnya manusia itu ibarat bangunan. saling menguatkan. rapuh satu. rapuh segalanya. Cubit peha kanan terasa peha kiri. eheh! sweet lah. 

Jadi, kalau dalam bersukan, cakap belakng? saling tidak membantu? saling mengata bagai? macam mana nak menang? ye dop? 

Allah menilai tak menilai berapa pingat yang kita dapat. Allah menilai usaha kita semua! Tetiba teringat sorak antara KUJAU. Malangnya, tak ingat lirik -.-' Kalau kita duduk sekumpulan. dalam rumah masing2, tetiba terdengar sorakan yang gempakkkk! Confirm, "Perghh! semangatnyaa!" "Mak aihh, susah nak lawan nie!" "tak berderau pulak darah"  See, tanpa melihat siapa pemilik suara, kita dah tahu bagai mana pencapaian mereka. kan?

Perjuangan kami sudah berlalu. Segala macam usaha , kenangan dan ilmu kami sudah tinggalkan. Tinggal kalian sahaja yang mengaplikasikannya. Teruskan perjuangan wahai adik-adik. Kami sentiasa berdoa agar kalian diberi yang terbaik. Ingat, sukan bukan bertujuan menubuhkan satu agensi pembunuhan atau permusuhan , sukan adalah agensi yang menubuhkan ukhwah semanis strawberry yang merah ranum baru dipetik. semanis gula melaka. eheh!




Diantara ni akan bergelar juara. naib juara. ketiga. keempat. saya tidak layak ingin mencorakkannya. anda. yee anda! anda yang geleng2 kepala! anda!anda yang kini berjuang untuk rumah sukan anda!

Teruskan perjuangan!